مجله ياس تنها

دوران بارداري خانم هاي چاق بخش بارداري - بارداري براي خانم هاي چاق کمي متفاوت از خانم هاي ديگر است که در ادامه بيشتر درباره خانم هاي چاق و بارداري با شما صحبت مي کنيممجله ياس تنها - اینکه یک نفر هم چ

دوران بارداري خانم هاي چاق

دوران بارداري خانم هاي چاق بخش بارداري - بارداري براي خانم هاي چاق کمي متفاوت از خانم هاي ديگر است که در ادامه بيشتر درباره خانم هاي چاق و بارداري با شما صحبت مي کنيممجله ياس تنها - اینکه یک نفر هم چ

دوران بارداري خانم هاي چاق

دوران بارداري خانم هاي چاق
  • موضوع : بارداري و زايمان ,
  • دوران بارداري خانم هاي چاق

    بخش بارداري - بارداري براي خانم هاي چاق کمي متفاوت از خانم هاي ديگر است که در ادامه بيشتر درباره خانم هاي چاق و بارداري با شما صحبت مي کنيم

    مجله ياس تنها - اینکه یک نفر هم چاق باشد و هم باردار ممکن است سختی هایی را با خودش به همراه داشته باشد. اولین نکته ای که به ذهن چنین فردی می رسد انتخاب یک رژیم غذایی برای زنان باردار چاق است.

    - او مایل است راه فراری پیدا کند تا بتواند از لحظات حاملگی اش لذت ببرد و فقط مجبور به پذیرش فشار و سنگینی وزن شکم خود و جنین باشد. پس تنها راه حل یک رژیم غذایی سالم است.

    + تعریف دقیق چاقی چیست؟

    شاخص توده بدنی BMI معیاری است که با استفاده از قد و وزن شما به دست می آید تا عدد وزنی سالم را در اختیارتان قرار دهد. این شاخص درمورد زنان باردار براساس وزن پیش از حاملگی حساب می شود.

    + با محاسبه شاخص بدنی میتوانید مشخص کنید که در کدام دسته از مقیاس های زیر قرار میگیرید:

    ◄ کمتر از 5/18: کم وزن

    ◄ بین 5/18 – 9/24: وزن مناسب

    ◄ بین 25- 9/29: اضافه وزن

    ◄ بین 30- 9/39: چاقی درجه یک

    ◄ 40: چاقی بیش از حد

    در اولین جلسه ارزیابی پیش از زایمان که جلسه ثبت، نام دارد، ماما قد و وزن شما را با توجه به شاخص توده بدنی تان اندازه گیری میکند.

    + خطرات مربوط به چاقی برای زن باردار کدام است؟

    اگر شاخص توده بدنی شما بیش از 25 باشد و این عدد را در دوران اقدام به بارداری یا اوایل آن ثبت کرده باشید، سلامت شما و نوزاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. پس هرچه این شاخص بالاتر، وضعیت نگران کننده تر! اما منظور ما از این خطرات، دقیقا چیست؟

        فشار خون بالا و پره اکلامپسی
        ترومبسیس (لخته های خونی)
        دیابت بارداری
        زایمان زودرس
        زایمان طولانی ( تولد نوزاد در اتاق زایمان بیشتر از زمان تعیین شده طول میکشد)
        سزارین اورژانسی
        خونریزی شدید مادر پس از تولد نوزاد

    خطرات BMI بالا برای نوزاد

    + این خطرات که سلامت نوزاد را تهدید میکنند موارد زیر هستند:

        سقط جنین ( به دلیل بیماری)
        زایمان زودهنگام
        مرده زایی ( به دلیل طبیعی)
        وزن بالای نوزاد
        چاقی و دیابت در سالهای بعد تولد

    البته با خواندن این موارد طبیعی است که نگران شوید ولی نباشید! درصورتیکه با وجود چاقی، باردار شده اید باید بدانید که زیر نظر پزشک متخصص هستید و کارهای زیادی است که برای به حداقل رساندن خطرات و زایمان سالم تر میتوانید انجام دهید؛ از جمله آنها رعایت رژیم غذایی برای زنان باردار چاق است که خیال شما را تا حد زیادی آسوده میکند.

    + نگرانی بابت چاقی در دوره بارداری

    احتمالا از خودتان میپرسید حالا که باردار شده ام آیا چاق بودنم یک تهدید جدی به حساب می آید؟ باید عرض کنیم که بعید است بتوانید همه خطرات را کنترل کنید ولی چند اقدام لازم است تا برای زایمان بی خطر آماده باشید.

    + این موارد به شرح زیر هستند:

    ◄ در تمام جلسات قبل از اقدام به بارداری شرکت کنید و سونوگرافی را از دست ندهید. لازم است فشار خون و تست دیابت انجام دهید.

    ◄ رژیم غذایی برای زنان باردار چاق را رعایت کنید.

    ◄ ورزش کنید.

    ◄ مکمل های خوراکی تجویز شده را حتما بخورید.

    ◄ توصیه های لازم از طرف کارشناس تغذیه را حتما دنبال کنید.

    + مکمل ها در رژیم غذایی زنان باردار چاق

    همانطور که بالاتر توضیح دایم اگر چاق هستید لازم است تا زیر نظر کارشناس تغذیه یا ماما مکمل های خوراکی لازم را در رژیم غذایی بارداری خود بگنجانید.

    تأثیر فولیک اسید در رژیم غذایی برای زنان باردار چاق چشمگیر است.

    + فولیک اسید

    مصرف فولیک اسید کمک میکند تا خطرات بروز اختلال مغزی یا نخاعی در نوزاد کمتر شود. توجه داشته باشید اگر شاخص توده بدنی شما 30 یا بالاتر باشد بهتر است روزانه 5 میلی گرم فولیک اسید بخورید. این مقدار بالاترین دز مصرفی در دوره بارداری است و حتما نیاز به تجویز پزشک خود دارید.

    البته ناگفته نماند که مصرف این قرص باید پیش از بارداری و تا رسیدن به هفته سیزدهم بارداری باشد. اما اگر قبل از باردار شدن مصرف را شروع نکرده اید جای نگرانی نیست. همین حالا و تا قبل از هفته سیزدهم بارداری شروع کنید.

    + مکمل های ویتامین D

    هر مامایی برای مراجعه کننده باردار خود دز روزانه 10 میکروگرمی از ویتامین D را تجویز میکند. اگر BMI شما بالاتر از 30 باشد احتمال کمبود ویتامین D در بدن شما وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که برایتان این مکمل تجویز شود.

    + دستورالعمل رژیم غذایی برای زنان باردار چاق

    یک شروع سالم! این عبارت در واقع طرح گسترده ای است که در انگلستان اجرا می شود و شامل مصرف آزاد ویتامین ها، مصرف هفتگی شیر، میوه و سبزی تازه و یخ زده و شیرخشک می شود.

    درصورتیکه شرایط زیر را داشته باشید میتوانید طرح شروع سالم را به عنوان دستورالعمل رژیم غذایی برای زنان باردار چاق دنبال کنید:

    ♦ حداقل در هفته دهم بارداری هستید.

    ♦ فرزند/فرزندان زیر چهار سال دارید.

    ♦ همه زنان باردار زیر هجده سال واجد شرایط هستند.

    + خوب خوردن در رژیم بارداری زنان چاق

    احتمالا این ذهنیت را دارید که منظور از خوب خوردن یعنی همه چیز خواری، پرکردن بشقاب با تمام موجودی یخچال و همچنین از همه شایع تر « به جای دو نفر خوردن» ! اما باید تأکید کنیم که:

    +    به جای دو نفر نخورید.
        رژیم غذایی خود را مبتنی بر غذاهای نشاسته ای مثل سیب زمینی، نان های سبوس دار، پاستا و برنج قهوه ای و خوراکی های حاوی انواع غلات تنظیم کنید.


    + رژیم غذایی برای زنان چاق باردار متفاوت خواهد بود!

        مواد غذایی سرشار از فیبر را هرگز فراموش نکنید؛ حبوبات، دانه های گیاهی، میوه و سبزی ها و همچنین نان غلات، برنج قهوه ای و پاستا.
        روزانه پنج تکه میوه متنوع و سبزی نوش جان کنید. فیبر موجود در آنها شما را از انواع چربی های غیراشباع و کالری اضافی بی نیاز میکند.
      

    +   به انواع رژیم کم چربی پایبند باشید.
        از خوردن غذاهای سرخ شده، نوشیدنی ها و شیرینی های بسیار شیرین حتما خودداری کنید.
      

    +  همیشه صبحانه بخورید.
        به اندازه وعده های غذایی و زمان خوردن آنها توجه کنید.
        اطلاعات لازم بیشتری را درمورد رژیم غذایی برای زنان باردار چاق را از ماما یا کارشناس تغذیه بگیرید.

    + ورزش در رژیم زنان باردار چاق

    تا پیش از حاملگی فعالیت بدنی نداشتید؟ پس شتابزده عمل نکنید و به بدنتان با ورزش های سنگین فشار بیش از حد وارد نکنید. ورزش دوران حاملگی خود را با کمتر از پانزده دقیقه تحرک مداوم برای سه روز در هفته شروع کنید. میتوانید به تدریج این حجم را به سی دقیقه در هفته برسانید.

    نکات تکمیلی- پیاده روی، دوچرخه سواری، ایروبیک سبک و شنا در بارداری و همچنین فعالیت در حیات یا باغچه خانه در طول روز مناسب شماست. همچنین میتوانید به جای آسانسور از پله ها بالا بروید.

    مهم: از یک جا نشستن و بی حرکت بودن برای مدت طولانی خودداری کنید.
    سخن پایانی

    اگر در روزهای اقدام به بارداری به سر می برید یا هم اکنون باردار هستید اما اضافه وزن دارید، لازم است با اندازه گیری شاخص توده بدنی خود، یک جلسه با ماما یا متخصص تغذیه تنظیم کنید. در این جلسه ارزیابی های لازم برای وضعیت فعلی شما انجام می شود و ماما متناسب با آن مکمل هایی مثل فولیک اسید و ویتامین D را برایتان تجویز میکند.

    لازم است رژیم غذایی برای زنان باردار چاق را با دقت و حوصله دنبال کنید و حتما به آن پایبند بمانید. البته فراموش نکنید که در این رژیم غذایی قرار نیست به جای دو نفر بخورید، زیاده خوری کنید یا به خوراکی های بسیار شیرین و چرب گرایش داشته باشید. شما با رعایت این رژیم، بدن را در شرایط کم خطرتری قرار میدهید و از جنین بهتر مراقبت میکنید.

    منبع: مينت

  • تاريخ ارسال : چهارشنبه 13 بهمن 1400
  • منتشر کننده : مجله ياس تنها
مطالب مرتبط