هويج بخوريد تا سالم بمانيد / خواص هويج براي سلامت ما

هويج بخوريد تا سالم بمانيد / خواص هويج براي سلامت ما

پست شماره 6327
19:9 , جمعه 02 ارديبهشت 1401

هويج بخوريد تا سالم بمانيد / خواص هويج براي سلامت ما

هويج بخوريد تا سالم بمانيد

بخش پزشکي - در اينجا مي خواهيم شما عزيزان را بيشتر با خواص و فوايد هويج براي سلامت بدن آشنا کنيم همراه ما باشيد

مجله ياس تنها - هویج سرشار از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. آن‌ها همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند. آن‌ها به بدن کمک می‌کنند رادیکال‌های آزاد را حذف کند. رادیکال‌های آزاد ناشی از فرآیند‌های طبیعی و فشار‌های محیطی هستند. بدن می‌تواند بسیاری از رادیکال‌های آزاد را به‌طور طبیعی از بین ببرد. در زیر برخی از راه‌هایی که هویج می‌تواند از سلامتی حمایت کند آورده شده است.

*  جلوگیری از سرطان:

رادیکال‌های آزاد بیش از حد در بدن ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد. اثرات آنتی اکسیدانی کاروتنوئید‌های رژیمی، رنگدانه‌های آلی زرد، نارنجی و قرمز موجود در هویج و سایر سبزیجات ممکن است این خطر را کاهش دهد. لوتئین و زآگزانتین دو نمونه از این کاروتنوئید‌ها هستند. ویتأمین A و بتاکاروتن نیز ممکن است مفید باشند.

*  سلامت دستگاه گوارش:

مصرف فیبر کافی می‌تواند به عملکرد بهینه کل سیستم گوارش کمک کند. افرادی که رژیم غذایی با فیبر بالا مصرف می‌کنند ممکن است در مقایسه با افرادی که فیبر کمی مصرف می‌کنند در معرض خطر کمتر سرطان روده بزرگ قرار داشته باشند.

 * کنترل دیابت:

کربوهیدرات‌ها حدود 10% منبع قابل اعتماد وزن هویج را تشکیل می‌دهند حدود نیمی از محتوای کربوهیدرات موجود در هویج را شکر و یک سوم فیبر را تشکیل می‌دهند. هویج پخته و خام هر دو دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. این بدان معنی است که بعید است آن‌ها باعث افزایش قند خون شوند. شاخص GI می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا بفهمند کدام غذا‌ها ممکن است سطح قند خون آن‌ها را افزایش دهند. مصرف یک رژیم غذایی با فیبر بالا همچنین ممکن است به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

*  فشار خون و سلامت قلب و عروق:

خوردن سبزیجات سرشار از فیبر مانند هویج ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در فرد کاهش دهد و سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول «بد» را کاهش دهد.

*  تقویت سیستم ایمنی بدن:

آنتی اکسیدان دیگری که هویج تأمین می‌کند ویتأمین C است. این یک منبع مطمئن برای عملکرد سیستم ایمنی است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل که ویتأمین C کافی را فراهم می‌کند می‌تواند به حمایت از توانایی بدن برای مبارزه با بیماری و عفونت و حفظ سلامت کلی کمک کند.

* سلامت استخوان‌ها:

هویج حاوی ویتأمین K و مقدار کمی کلسیم و فسفر است. همه این‌ها به سلامت استخوان کمک می‌کند و ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. ویتأمین C موجود در هویج نیز به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن یک جزء کلیدی منبع قابل اعتماد بافت همبند است و برای بهبود زخم و حفظ سلامت بدن ضروری است.

 * از هویج در رژیم غذایی خود چگونه استفاده کنیم؟

دو فصل برای هویج وجود دارد بهار و پاییز اما معمولاً در تمام سال در سوپرمارکت‌ها موجود است. مردم می‌توانند آن‌ها را تازه، منجمد و کنسرو شده بخرند. بهتر است هویج را در یک کیسه پلاستیکی در بسته در یخچال نگهداری کنید. هر گونه سبزی را قبل از نگهداری از قسمت بالایی جدا کنید تا از جذب رطوبت و مواد مغذی از ریشه جلوگیری شود.

 *  چگونه هویج را مصرف کنیم؟

هویج یک سبزی همه کاره است. مردم می‌توانند آن‌ها را به صورت خام، بخارپز، آب پز، برشته یا به عنوان یک ترکیب در سوپ و خورش مصرف کنند. جوشاندن سبزیجات می‌تواند مقداری از محتوای ویتأمین را کاهش داده یا از بین ببرد. هویج خام یا بخارپز بیشترین ارزش غذایی را دارد.

* مصرف بیش از حد هویج چه خطراتی دارد؟

فردی که مقادیر زیادی فیبر در رژیم غذایی خود مصرف می‌کند یا به سرعت فیبر دریافتی خود را افزایش می‌دهد ممکن است نفخ، یبوست و سایر مشکلات گوارشی را تجربه کند. برخی افراد به ترکیبات موجود در هویج حساسیت دارند. هر فردی که پس از خوردن هویج دچار کهیر، تورم و مشکل در تنفس شود نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

 * نتیجه‌گیری:

هویج سرشار از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی است که همگی بخش‌های مهم یک رژیم غذایی متعادل هستند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی متنوع و غنی از سبزیجات از جمله هویج می‌تواند از عملکرد طبیعی ایمنی، فرآیند‌های گوارشی و سلامت قلب و عروق پشتیبانی کند.

منبع: ني ني سايت  ninisite.com

برچسب ها : , , ,

توجه : کپي برداري از اين مطلب با ذکر نام و آدرس سايت مجاز است.

مطالب مرتبط با پست جاري