مجله ياس تنها

مجله ياس تنها

تغذيه سالم براي خانم هاي باردار در ماه دوم بخش بارداري و زايمان : رژیم غذایی ماه دوم بارداری درست به اندازه رژیم غذایی ماه اول بارداری از اهمیت بسیار حیاتی و ویژه ای برخوردار است....مجله ياس تنها : ا

مجله ياس تنها شنبه 30 مهر 1401
تغذيه سالم براي خانم هاي باردار در ماه دوم

تغذيه سالم براي خانم هاي باردار در ماه دوم

بخش بارداري و زايمان : رژیم غذایی ماه دوم بارداری درست به اندازه رژیم غذایی ماه اول بارداری از اهمیت بسیار حیاتی و ویژه ای برخوردار است....

مجله ياس تنها : از آنجا که در ماه دوم بارداری شبکه عصبی جنین در حال رشد است تغذیه ماه دوم بارداری تاثیر بسیار حیاتی بر سلامت مغز و شبکه عصبی جنین میگذارد.

با گذشت 5 هفته از بارداری، مادر وارد ماه دوم بارداری می شود . اغلب زنان در هفته پنجم باردرای هنوز از بارداری خود بی اطلاع هستند ولی مادرانی که از بارداریشان اطلاع دارند باید نکاتی را از نظر رژیم غذایی برای ماه دوم بارداری رعایت کنند.

مراحل ابتدایی بارداری نیاز به مراقبت بیشتری دارد. رژیم غذایی ماه دوم بارداری درست به اندازه رژیم غذایی ماه اول بارداری از اهمیت بسیار حیاتی و ویژه ای برخوردار است.

تغذیه مناسب ماه دوم بارداری به رشد شبکه عصبی جنین که بعدها قرار از تبدیل به مغز و نخاع و سیستم عصبی نوزاد شد کمک شایانی میکند.

در ماه دوم بارداری سیستم گردش خون و ضریان قلب جنین شکل می گیرد بنابراین نیاز به مصرف مواد مغذی تری برای حفظ سلامت خودتان و تشکیل سیستم گردش خون جنین دارید.

در این مقاله بیتوته در مورد این که چه غذاهایی را در ماه دوم بارداری بخوریم یا کدام مواد غذایی را نباید در ماه دوم بارداری مصرف کنید ، با هم صحبت میکنیم.

*  نکات لازم برای تغذیه ماه دوم بارداری

مواد غذایی که در سه ماهه اول بارداری مصرف میکنید تاثیر مهمی بر رشد جنین می گذارد. کسالت و تهوع صبحگاهی ممکن است مانع از خوب غذا خوردن مادر باردار شود که باید در این گونه موارد از مواد غذایی و تمهیداتی که تهوع و استفراع بارداری را کاهش میدهد ، استفاده نمایید.

رژیم غذایی برای صبحانه : مصرف صبحانه متعادل و مقوی حاوی تخم مرغ ، غلات کامل و لبنیات  و سبزیجات باعث می شود در طول روز انرژی بهتری برای فعالیت داشته باشید.

رژیم غذایی برای ناهار : مصرف سالاد ها در ناهار میتواند باعث شود شادابی بیشتری احساس کنید. مصرف سالاد و حبوبات در کنار برنج و خورش میتواند وعده غذایی کاملی برای شما باشد.

رژیم غذایی برای شام  : مصرف شام سبک باعث کاهش حالت تهوع و ناراحتی صبحگاهی می شود ، غذای سبک و ساده شامل سبزیجات آب پز ، ادویه کم و انواع سالاد ها میتواند انتخاب مناسبی برای شام باشد.

برای میان وعده هم سعی کنید از میوه های متنوع استفاده کنید و از مصرف هله هوله و سرخ کردنی ها اجتناب کنید.

مواد مغذی ضروری که باید از طریق رژیم غذایی در ماه دوم بارداری به بدنتان برسانید عبارتند از :

* اسید فولیک برای تغذیه ماه دوم بارداری

در ماه دوم بارداری به خصوص برای هفته دوم بارداری ، اسید فولیک نقش بسیار مهمی ایفا میکند که وظیفه تامین ویتامین B را در بدن به عهده دارد. 

معمولا در ماههای اول بارداری مصرف روزانه 5 میلی گرم مکمل اسید فولیک توصیه می شود. کمبود اسید فولیک میتواند باعث ببروز نقص عثبی و زایمان زودرس شود.

اسید فولیک عامل مهمی برای رشد صحیح شبکه عصبی جنین است  و باید به طور روزانه 400 میلی گرم اسید فولیک به بدنتان برسانید.

منابع غذایی سرشار از اسید فولیک عبارتند از : سبزیجات با برگ سبز ، تخم مرغ ، میوه ها ، مغزیجات مانند بادام و گردو ، عدس .


*  آهن برای تغذیه ماه دوم بارداری

گردش خون در دوران بارداری تشدید می شود و در صورتی که به اندازه کافی آهن مصرف نکنید ، همیشه احساس خستگی خواهید داشت و دچار کم خونی خواهید شد.

آهن جزو مواد مغذی ضروری برای هفته پنجم بارداری محسوب می شود و برای تولید خون سالن در بدن ضروری است.

در ماه دوم بارداری که سیستم گردش خون جنین در حال شکل گیری است ، نیاز به مصرف آهن بیش از پیش احساس می شود.  مادر برای این که انرژی لازم هنگام راه رفتن داشته باشد و بتوانید با حالت تهوع صبحگاهی و خستگی بارداری مقابله کند نیاز به جریان خون قوی دارد.

در دوران بارداری باید روزانه 27 میلی گرم آهن دریافت کنید.

منابع غذایی آهن عبارتند از : میوه ها ، سبزیجات از جمله اسفناج ، شنبلیله و چغندر ، مرغ ، ماهی ، گوشت قرمز و خشکبار.

*  کلسیم برای تغذیه ماه دوم بارداری

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای هفته پنجم بارداری کلسیم است. مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم برای مادر باردار ضروری است ، از آنجا که استخوان های جنین در ماه دوم بارداری در حال شکل گیری هستند ، در صورتی که در خونتان کلسیم کافی وجود نداشته باشد ، بدن از ذخایر کلسیمتان در دندان ها واستخوان ها استفاده میکند که احتمال خرابی دندان و پوکی استخوان در مادر را افزایش میدهد.

منابع غذایی کلسیم عبارتند از : سبزیجات ، لبنیات به خصوص کشک و پنیر ( کم نمک ) ، سنجد ، بادام ، شلغم و کلم .

* پروتئین برای تغذیه ماه دوم بارداری

مصرف روزانه 75 - 100 گرم پروتئین در ماه دوم بارداری ضروی است.

برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان میتوانید از مواد غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید.

منابع غذایی پروتئین : لبنیات ، گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، حبوبات و ماهی.

البته از آنجایی که معمولا ماهی ها آلوده به جیوه هستند و برای بارداری ایمن نمی باشند هنگام خرید ماهی باید دقت زیادی داشته باشید و در وعده های کم و از انواع کم جیوه مصرف کنید.

*  روی برای رژیم غذایی ماه دوم بارداری

وجود روی یا زینگ برای متابولیسم بیولوژیکی ماه دوم بارداری ضروری است .

منابع خوراکی روی عبارتند از : ماهی ، مرغ ، سبزیجات و لوبیاها.

* چربی برای رژیم غذایی ماه دوم بارداری

چربی در تشکیل غشای تمام سلولهای بدن ، بافت مغز و نخاع و سیستم های عصبی نقش دارد ولی فقط چربیهای سالم به رشد جنین شما کمک میکند.

در دوران بارداری باید از مصرف غذاهای سرخ شده و خوراکی هایی که چربی اشباع دارند تا حد ممکن اجتناب کنید و برای رشد چشم ها ، مغز ، جفت و بافت های جنین از روغن های مایع ، مغزها و آجیل ها به صورت خام و خامه استفاده نمایید.

* فیبر برای رژیم غذایی ماه دوم بارداری

فیبر یکی از اجزای مهم رژیم غذایی ماه دوم بارداری است که به هضم غذا ، دفع کلسترول بد ، تنظیم فشار خون و قند خون ، و پیشگیری از  پرخوری و یبوست کمک میکند.

رژیم غذایی سرشار از فیبر میتواند شامل این موارد باشد : هویج ، کلم ، غلات کامل ، حبوبات ، مغزها و آجیل ها ، میوه ها.

* مواد غذایی که در ماه دوم بارداری نباید مصرف کنید

پنیر غیر پاستوریزه : احتمال وجود باکتری اشرشیاکلای در پنیر غیر پاستوریزه وجود داد که میتواند برای جنین مرگبار باشد بنابراین باید مصرف پنیر غیر پاستوریزه را کنار بگذارید تا از بروز خطرات احتمالی و خطر سقط جنین پیشگیری کنید.

تخم مرغ خام و نیم پز : احتمال وجود سالمونلا در تخم مرغ خام هست که میتواند باعث مسمومیت غذایی شود و به طور جدی رشد جنین را مختل کند. در دوران بارداری باید از مصرف تخم مرغ خام یا حتی نیم پز اجتناب کنید و تخم مرغ را به طور کامل بپزید.

گوشت خام و نیم پز : در دوران بارداری باید از پخته شدن کامل مواد غذایی به خصوص گوشت اطمینان حاصل کنید. گوشت خام حاوی لیستریا است که می تواند باعث سقط جنین شود. گوشت خام میتواند منجر به گسترش باکتری ها در بدن و ابتلا به عفونت شود.

گوشت فراوری شده : احتمال وجود باکتریهای مضر در گوشت های فراوری شده بسیار زیاد است که میتواند برای جنین خطرساز شود از سویی دیگر مواد نگهدارنده و نمک بسیار بالای این محصولات به طور کلی برای سلامت مادر باردار مناسب نیستند.

غذای دریایی خام : مواد غذایی دریایی از جمله ماهی ، میگو ، صدف و خرچنگ علاوه بر این که به جیوه آلوده هستند و بالا رفتن جیوه در بدن مادر باردار منجر به سقط جنین می شود میتوانند حاوی باکتری های مضر برای سلامت جنین باشند بنابراین حتی در صورت مصرف اندک این مواد غذایی ، باید از پخت کامل آنها اطمینان حاصل کنید.

لبنیات غیر پاستوریزه : شیر غیر پاستوریزه میتواند حاوی باکتریهای میکروسکوپی ، پاتوژن ها و حتی سالمونلا و تب مالت باشد که برای جنین مرگ آورند ، بنابراین به هیچ عنوان از لبنیات غیر پاستوریزه استفاده نکنید یا در صورت مصرف شیرهای محلی حتما قبل از استفاده به مدت 20 دقیقه شیر را بجوشانید.

الکل : مصرف الکل در دوران بارداری میتواند آسیب جدی از نظر رشدی و جهش های ژنتیکی روی جنین بگذارد و منجر به ناقص شدن یا سقط جنین شود بنابراین از مصرف الکل در باردرای باید اجتناب کنید.

زیاده روی در مصرف شیرینی جات : مصرف زیادی شیرینی در دوران بارداری علاوه بر این که منجر به افزایش وزن بیش از حد و ولع بیشتر برای خوردن می شود میتواند منجر به دیابت بارداری و افزایش فشار خون شود که با عوارضی از جمله زایمان زودرس و سقط جنین همراه است.

منبع: بيتوته

مطالب مرتبط
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کدهاي اختصاصي